Wiata przystankowa
Dobra wiata autobusowa jest niezbędnym elementem każdego udanego miejskiego systemu transportu zbiorowego. To, co czyni ją dobrą to właściwości, które sprawiają, że ma niskie wymagania konserwacyjne i jest odporna na akty wandalizmu. Dodatkowo, zapewnia widoczność i łatwy dostęp do autobusu, jest wygodna, bezpieczna i zapewnia czytelną informację.
Zobacz katalog produktów online >> lub pobierz katalogi >>
Zobacz przykładowe realizacje METALCO
Dobrze zaprojektowana, wygodna wiata może sprawić, że oczekiwanie na autobus będzie przyjemnym, a nawet ciekawym doświadczeniem.
Podjęcie decyzji o tym, jaki rodzaj wiaty ma być użyty na danym terenie, wymaga analizy istniejących i przewidywanych warunków, a także pewnej wiedzy na temat charakterystyki dobrej lokalizacji i projektu wiaty.
Zobacz również: Tablice informacyjne
Gdzie potrzebna jest wiata autobusowa?
Istnieją pewne ogólne wytyczne, które powinny być przestrzegane przy podejmowaniu decyzji, czy wiata jest potrzebna, czy nie. Sytuacje, w których wiata jest potrzebna to: dzielnice, w których autobusy jeżdżą rzadko; obszary komercyjne z częstą obsługą i wysokim poziomem ruchu, a także obszary, w których bezpieczeństwo jest problemem. Ponadto są to również dzielnice, w których jest wiele starszych lub niedołężnych osób oraz obszary, w których pogoda jest niesprzyjająca.
Zobacz również: IF Design Award 2020 dla marki Metalco za interaktywną wiatę przystankową,stanowiącą element projektu SMART CITY
Lokalizacja
Dobre lokalizacje wiaty przystankowej znajdują się w pobliżu sklepów detalicznych, w których znajdują się produkty związane z potrzebami pasażerów (np. piekarnia, kwiaciarnia, kiosk z prasą itp.) i są otwarte do późnych godzin nocnych, w pobliżu wejść do budynków biurowych oraz w połączeniu z innymi udogodnieniami, takimi jak np. ławki.
Otwory wyjściowe i wejściowe powinny być zorientowane tak, aby ludzie byli chronieni przed wiatrem. Ważne jest jednak, aby strona wiaty skierowana w stronę ulicy była otwarta, aby umożliwić pasażerom łatwe wsiadanie i wysiadanie z autobusu.
Zobacz również: Ławki parkowe, miejskie i ogrodowe
Przystanki autobusowe odzwierciedlają klimat miasta
Wiata autobusowa powinna być zaprojektowana tak, aby odzwierciedlała miasto, w którym się znajduje. Można to osiągnąć dzięki zastosowaniu lokalnych materiałów oraz dzięki szczegółom projektu. Często standardowe wiaty mogą być przystosowane do odzwierciedlenia unikalnych cech obszaru, w którym się znajdują.
Zielone przystanki
Dobrym sposobem na połączenie wyglądu wiaty z charakterem miasta są tzw. zielone przystanki. Na metalowych dachach sa sadzone rośliny odporne na surowe warunki atmosferyczne. Taki zabieg poprawia efekt wizualny i sprawia, że przystanek, oprócz pełnienia swojej praktycznej roli, również cieszy oko.
Zobacz również: Nowoczesne uliczne kosze na śmieci jako element architektury miejskiej
Widoczność
Ludzie muszą widzieć nadjeżdżający autobus. Źle zaprojektowane wiaty, które utrudniają widok na zbliżające się autobusy, zmuszą ludzi do opuszczenia wiaty, aby obserwowali nadjeżdżające autobusy. Ludzie muszą mieć możliwość wygodnego wsiadania do autobusu.
Komfort i Wygoda – przystanki wiedeńskie
Przystanki powinny zapewniać miejsce do siedzenia, ochronę przed warunkami atmosferycznymi oraz poczucie bezpieczeństwa i ochrony. Ludzie muszą wiedzieć, kiedy przyjedzie autobus i dokąd pojedzie.
Przystanki wiedeńskie sa udogodnieniem dla osób niepełnosprawnych i niedołężnych oraz skracają czas wsiadania do autobusu lub tramwaju. Taka nazwa przylgnęła do przystanków, gdzie pasażerowie wsiadają do środka komunikacja wprost z jezdni.
Można śmiało powiedzieć, że większość ludzi przyjmuje przystanki autobusowe za pewnik, ale kiedy zaczyna się je studiować, otwiera się świat. Niektóre przystanki autobusowe mogą być piękne, a nawet sprawiać wrażenie, że czas poświęcony na oczekiwanie wręcz płynie. Tymczasem źle zaprojektowany przystanek może zburzyć system tranzytowy miasta od wewnątrz i sprawić, że pasażerowie poczują się jak obywatele drugiej kategorii.
Zobacz również: Słupki ogrodzeniowe
Wymiary wiaty przystankowej oraz siedzenia i barierki pochyłe
Ilość miejsc siedzących powinna być uzależniona zarówno od liczby osób, które będą korzystać z przystanku, jak i od ilości czasu, jaki osoby będą spędzać na oczekiwaniu. Tam, gdzie ludzie czekają długo, lub gdzie przystanek jest używany przez osoby starsze lub niedołężne, na ogół potrzeba więcej skalowania niż w miejscach, do których autobus przyjeżdża częściej.
Rozkład jazdy, informacje o trasie i mapa powinny znajdować się w wiatach przystankowych lub obok nich, ale nie w taki sposób, aby blokować widok na nadjeżdżający autobus.
Zobacz również: Donice ogrodowe i materiał ich wykonania — który jest najlepszy?
Konserwacja – jakie materiały do wiaty?
Aby wiaty przystankowe były trwałe, powinny składać się z elementów konstrukcyjnych i paneli izolacyjnych, a nie z zatrzaskowych „ścian osłonowych” lub ozdobnych sekcji, które łatwo ulegają dewastacji. Ogólnie rzecz biorąc, najlepsza jest konstrukcja stalowa. Drewno nie jest tak trwałe, a beton ma tendencję do monolitycznego wyglądu i łatwo ulega odbarwieniu i zabrudzeniu. W celu zapewnienia elastyczności, montaż powinien odbywać się za pomocą mocowania śrubowego, a nie poprzez odlewanie na miejscu.
Materiały powinny być wandaloodporne, odporne na graffiti oraz warunki atmosferyczne, sól i rdzę oraz łatwe do czyszczenia. Nie zaleca się stosowania plastiku lub pleksiglasu, ponieważ ma on tendencję do łatwego odbarwiania i zarysowywania, co ogranicza widoczność z wiaty.
Istnieją badania, które pokazują, że dobrze utrzymana wiata autobusowa będzie lepiej respektowana i mniej narażona na wandalizm i inne nadużycia niż ta, która jest źle utrzymana.
Zobacz również: Prawo budowlane, a mała architektura
Wygląd ma znaczenie i wpływa na odbiór usługi – cena wiaty
Choć może się to wydawać sprzeczne z intuicją, zwracanie uwagi na szczegóły konstrukcyjne, takie jak oznakowanie „następnego autobusu”, ławki i inne konstrukcje wiat, może sprawić, że autobusy będą wydawać się szybsze, nawet jeśli rzeczywiste czasy autobusów nie zmienią się. Tego rodzaju efekt psychologiczny sugeruje, że systemy tranzytowe mogą chcieć zwrócić większą uwagę na przystanki, a nie po prostu koncentrować się na zwiększaniu obszaru obsługi.
Cena nie powinna więc grać większej wagi przy wyborze przystanku – im będzie lepszej jakości i wytrwalszy – tym lepszy będzie odbiór usługi przez pasażerów.
Zobacz również: Stojak na rowery — rodzaje i zalety